Augmented Reality in de Field Service

Efficiënt onderhoud met de Microsoft HoloLens

Digitale vernieuwingen volgen elkaar in rap tempo op. Ze maken ons leven makkelijker, zowel thuis als op het werk. Eén van die toepassingen, die sinds 1 december 2017 op de Nederlandse markt verkrijgbaar is, is de Microsoft HoloLens. Het is een bril die gebruik maakt van augmented reality om visuele informatie als een hologram aan de gebruiker te tonen. De HoloLens is niet zomaar de zoveelste hippe gadget: het gebruik ervan kan werk in veel sectoren ondersteunen. Zo ook in de Field Service industrie.

Wat is de HoloLens?

De Microsoft HoloLens is een headset die werkt met Augmented Reality (AR). In tegenstelling tot Virtual Reality laat AR de gebruikers digitale beelden zien die over de fysieke wereld heen worden gelegd. AR wordt daarom ook wel ‘mixed reality’ genoemd: virtuele beelden worden geplaatst in de daadwerkelijk waargenomen wereld. De bril is te bedienen via spraak- en beeldsensoren. In dat laatste geval werkt dat door met de handen in het beeldvlak te bewegen en afbeeldingen te klikken en te swipen. Door de connectie met het netwerk via de cloud kan er bovendien eenvoudig op afstand samengewerkt worden, bijvoorbeeld door middel van videocalls, waarbij men gemakkelijker zaken kan laten zien en uitleggen.

Voor wie is de HoloLens?

Veel marktleiders in de technologische industrie streven ernaar om in elke organisatie op ieder bureau een werkende computer neer te zetten. Maar in hoeverre werkt iedereen wel achter een bureau? Microsoft schat dat 80 procent van de werkenden helemaal geen bureau heeft. Het meebrengen van een laptop is voor deze groep niet in alle gevallen even ideaal. Een slimme bril zoals de Microsoft HoloLens kan het werk in dat geval makkelijker maken. Informatie wordt meteen getoond in deze bril, welke op deze manier zichtbaar wordt in de ruimte waar de gebruiker zich in begeeft. Er zijn op dit moment steeds meer applicaties in ontwikkeling die gebruik maken van de voordelen van de HoloLens.

Hoe kan augmented reality bijdragen aan een betere Field Service?

Het werken zonder bureau geldt natuurlijk ook voor buitendienstmedewerkers in de Field Service industrie. Monteurs zijn veel onderweg en voeren hun werkzaamheden voornamelijk op locatie uit. Voor informatievoorziening zijn zij vaak aangewezen op een laptop of tablet. Dat kan efficiënter door gebruik te maken van de HoloLens. Wanneer deze medewerkers op locatie informatie uit documenten nodig hebben, kunnen zij deze meteen in beeld laten verschijnen, terwijl zij door kunnen gaan met hun werkzaamheden.

Training op afstand met de Hololens

De HoloLens wordt bij sommige Field Service bedrijven al gebruikt voor het trainen van monteurs of om even snel en effectief te overleggen over reparaties. Hun collega’s op afstand kunnen met hen meekijken via videocalls, waardoor zowel de monteur als zijn collega op afstand hetzelfde zien. De technicus in het service center kan de monteur helpen door het plaatsen van 3D-afbeeldingen en -tekeningen in augmented reality, bijvoorbeeld door het laten zien van de opzet van installaties of bepaalde componenten. Zo wordt er optimaal samengewerkt op afstand, wat uiteindelijk tijd, geld en meer tevreden klanten kan opleveren.

Bent u benieuwd geworden naar voorbeelden van het HoloLens gebruik in de praktijk? Prodware en Siemens sloegen de handen ineen om het onderhoud van elektrische vrachtwagens te optimaliseren met behulp van de Hololens. Bekijk in deze video hoe dat eruit ziet.

Recent Posts