10 Mythes over innovatie – #1 De mythe van het Eureka moment

Er zijn een aantal sterk aanhoudende misvattingen over innovatie, die ervoor zorgen dat organisaties onvoldoende innoveren. Scott Berkun schreef een interessant boek over de 10 mythes rondom Innovatie. In deze blogserie behandel ik telkens een van deze tien denkfouten.

De mythe van het Eureka moment.

Mensen worden vaak op het verkeerde been gezet door onjuiste anekdotische verhalen. Veel innovaties zijn beschreven als briljante ingevingen van genieën. Na wat diepgaander onderzoek blijkt dit onjuist. De rol van het geniale inzicht in het uiteindelijke succes van een innovatie is veel kleiner dan meestal wordt gedacht.

De patentaanvraag voor de “ontdekking” van de gloeilamp door Edison was de 24e patentaanvraag voor een werkende lichtbol. Er werkten destijds honderden mensen gelijktijdig aan hetzelfde idee. Edison wist het idee simpelweg beter om te zetten in de productie en vooral, beter in de markt te zetten.

Een succesvolle innovatie is veel meer het gevolg van hard werken dan simpelweg een resultaat van de eerste inspiratie. Geen enkel idee is volledig origineel, alle nieuwe ideeën vinden hun oorsprong in eerder ontstane ideeën. Soms zijn andere ontwikkelingen nodig om de toepassing van een uitvinding mogelijk te maken.

Kodak vond de eerste digitale camera uit in 1975. Maar pas aan het eind van de negentiger jaren werd digitale fotografie populair, omdat een cruciaal onderdeel eerder niet bestond. Kleine, draagbare en goedkope digitale geheugenopslag. Helaas had Kodak de uitvinding toen al weer in de la opgeborgen. Ook de elektrische auto heeft lang moeten wachten op voldoende capaciteit van de accu’s en de smartphone werd pas echt gemeengoed toen de 3G netwerken voldoende bandbreedte leverden.

Wanneer je weer een verhaal hoort over een geniale ingeving, vraag dan eens hoeveel tijd de maker heeft gewerkt, voordat hij getroffen werd door het briljante idee, hoeveel ideeën van anderen (her)gebruikt zijn om de innovatie te realiseren en hoeveel werk er nog na de ingeving gedaan moest worden om het idee succesvol uit te voeren.

Een briljant idee vindt geen investeerders, maakt geen prototypes, investeert geen vrije tijd en wordt niet als vanzelfsprekend gerealiseerd. Alleen jij kunt dit doen! Volharding van mensen met de goede instelling maakt innovatie succesvol. Helaas, zonder keiharde garanties op succes.

Geschreven door: Jacco Klomp, Innovation manager at Prodware Nederland

 

Volgende week beschrijft mythe 2 inspirerende onwaarheden.

Alle 10 de mythes:

10 Mythes over innovatie – #1 De mythe van het Eureka moment
10 Mythes over innovatie – #2 Inspirerende onwaarheden
10 Mythes over innovatie – #3 De mythe van de methode
10 Mythes over innovatie – #4 De mythe dat we van goede ideeën houden

 

Voor meer achtergronden, lees het boek van Scott Berkun – https://www.amazon.com/Myths-Innovation-Scott-Berkun/dp/1449389627.

Recent Posts